![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
tirsdag 07.12.2004 | ![]() |
![]() | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
| |
![]() | ||||
![]() |
HEGE DUCKERT Han regner bildet av dronningen som en del av et stort, kanskje
livslangt portrettprosjekt. Ved siden av kong Harald har han tidligere
malt Dagbladets eks-redaktør Arve Solstad, Lucy Smith, Rolv Wesenlund og
Rut Tellefsen. På utstillingen i Galleri Dobloug i Oslo - som åpner lørdag
- har han dessuten nye portretter av Carsten Smith, Mariss Jansons og
Ellen Horn.
Nesten
ferdig - Bildene forandrer seg alltid når de kommer opp på veggen, sier han skrått.
- Jeg ville at hun skulle være aktivt til stede i bildet. I den femdelte frisen er de ytterste bildene mer private. Sidebildene er en slags mellomting, der ordensbåndet smelter og blir en blomsterbukett eller et avtrykk av paletten. Ved å lage frisen prøver jeg å si at hvert møte har sin mulighet, hvert øyeblikk er forskjellig, sier Gullvåg. Portrettene av høyesterettsjustitiarius Smith er like offisielle i formen som dronningens. Mens Ellen Horn, som spiller sine roller på scenen, sitter avslappet i en stol uten sminke etter forestillingen. - Jeg prøver å lage en ny portrettform og samtidig være i dialog med historien. Mitt håp er at disse bildene i etterkant portretterer ei tid. - Hva ser du etter når du portretterer noen? - I første runde klarer jeg ikke å se noe som helst. Jeg opplever bare en strøm av informasjon, prøver å nullstille meg, bli til luft. Så, gradvis, begynner jeg å nedfelle noe i blyantskisser. De første blir håpløse. Jeg tar hundrevis av fotografier og lager en slags filmrekke. Den blir en tverrsum av øyeblikkene. Langt
prosjekt - Oljemaleri er en langsom prosess. Det tar dagevis før de tørker. - Har dronningens kunstinteresse hatt noe å si for din portrettering av henne? - Det er vanskelig å si. Men alt som ligger rundt et menneske, preger det jeg lager. Det lå vel der som et av mange elementer. Det viktigste for meg er å understreke at dette er malerier, ikke selve personen. Som kunstverk skal de være selvstendige. Du skal kunne ha et utbytte av å se dem uavhengig av om du vet hvem personen på bildet skal forestille. «Uverdig» skrev VG over hele førstesida om Håkon Gullvågs portrett av kong Harald, som nå henger i rådhuset i Oslo. - Hvordan tenker du på kongebildet i dag? - Jeg er veldig glad for at jeg lagde det og godt fornøyd med resultatet. Jeg var forberedt på at et sånt bilde blir diskutert. Og jeg forsøker jo å sette portrettet på dagsordenen. Kongebildet er noe av det beste jeg har gjort - hittil. - Burde dronningen få henge ved siden av kongen i Oslo rådhus? - Det ville være en god idé, men jeg har altså laget bildene uavhengig av hverandre. - Kan du se deg selv i portrettene dine? - Ja da, sier Håkon Gullvåg. - Jeg ser meg selv i alt jeg gjør.
|
![]() |